Premiery 2025 - samochody chińskie
W przyszłym roku spodziewamy się dalszej ekspansji chińskich producentów. Rynek zdominują hybrydy, nie zabraknie też aut elektrycznych.
Premiery samochodowe 2025 - chińskie modele lista
Chińscy producenci rosną w siłę i praktycznie z miesiąca na miesiąc sprzedaż chińskich samochodów w Europie rośnie. Przybywa też nowych marek, które mają spore ambicje i chcą walczyć z najlepszymi. W przyszłym roku spodziewamy się dalszej ekspansji chińskich koncernów, zaś większość premier stanowić będą samochody hybrydowe i elektryczne. Jakich premier wśród chińskich samochodów spodziewamy się w 2025 roku?
Leapmotor C16
W 2025 roku na rynku pojawi się duży elektryczny SUV marki Leapmotor, model C16, zaprezentowany podczas Paris Motor Show 2024. Samochód ma długość 4915 mm i rozstaw osi wynoszący 2825 mm. Wnętrze oferuje konfigurację 2+2+2 z trzema rzędami siedzeń oraz bagażnik o pojemności 1022 litrów po złożeniu trzeciego rzędu. Model C16 wyposażono w instalację 800V, umożliwiającą ładowanie z mocą do 180 kW – naładowanie akumulatorów od 30% do 80% zajmuje jedynie 15 minut.
Leapmotor B10
Miejski SUV Leapmotor B10, oparty na nowoczesnej architekturze elektronicznej LEAP 3.5, oferuje liczne zaawansowane technologie bezpieczeństwa. Posiada akumulatory o pojemności 69,9 kWh, zapewniające zasięg około 450 km, oraz elektryczny silnik o mocy 218 KM.
BYD Seagull
W 2025 roku na europejskim rynku zadebiutuje mały hatchback BYD Seagull, konkurujący z modelami takimi jak Dacia Spring czy Leapmotor T03. Samochód, który zastępuje model e1, zadebiutował w 2023 roku i wyróżnia się nowoczesnym designem. Mierzy 3,78 m długości, 1,71 m szerokości i 1,54 m wysokości, z rozstawem osi 2,5 m. Silnik generuje 75 KM i 135 Nm, a baterie o pojemności 30 lub 38,9 kWh oferują zasięg do 300 km w większej wersji. Wnętrze wyposażono w 10,1-calowy ekran systemu infotainment, obsługę Apple CarPlay i Android Auto, reflektory LED, kamerę cofania, nawigację, asystenta głosowego oraz klimatyzację.
Poznaj gamę modelową BYD
BYD Sealion
Nowy model SUV-a coupe segmentu D od BYD, nazwany Sealion, zadebiutuje w Europie w 2025 roku. Jego konkurenci to takie pojazdy jak Volkswagen ID.5 i Skoda Enyaq Coupe. Sealion mierzy 4,83 metra długości i charakteryzuje się nowoczesną, aerodynamiczną karoserią. Design pojazdu kontynuuje linię stylistyczną poprzednich modeli, Seal i Seal U. Dostępne będą wersje z napędem na tylną oś lub na obie osie oraz z bateriami o pojemności 82,5 kWh lub 91,3 kWh. Moc samochodu, w zależności od wersji, wynosić będzie od 313 do 530 KM. Premiera planowana jest najpierw w krajach Europy Zachodniej, z możliwością późniejszego wprowadzenia go na rynek polski.
Aktualizacja z dnia 10 lutego 2025 - Kolejne chińskie nowości w Polsce - BYD, MG, DFSK i Foton
BYD
Na początku roku, BYD wprowadził do oferty na polskim rynku nowy elektryczny SUV o nazwie Tang. Ten przestronny pojazd, mierzący prawie 5 metrów długości, oferuje miejsca dla siedmiu osób. Jest konkurentem dla Tesli Model X i Kia EV9, dysponuje mocą 530 KM i osiąga prędkość 100 km/h w zaledwie 4,9 sekundy. Jego baterie o łącznej pojemności 108,8 kWh brutto umożliwiają przejechanie do 530 km na jednym ładowaniu w trybie mieszanym, a maksymalna moc ładowania wynosi 170 kW. Tang wyróżnia się także bogatym wyposażeniem i jest dostępny w cenie 320 000 zł.
Pod koniec marca z kolei zobaczymy premierę nowego, mniejszego elektrycznego crossovera, który plasuje się na pograniczu segmentów B i C. Ten model ma długość 4,31 metra, oferuje 177 KM mocy oraz 290 Nm momentu obrotowego. Jego baterie o pojemności 45,1 kWh pozwalają na przejechanie 312 km na jednym ładowaniu w trybie mieszanym, a maksymalna moc ładowania to 65 kW. Do konkurentów tego modelu należą między innymi Kia EV3 oraz Peugeot e-2008. BYD udziela gwarancji na swoje auta na 6 lat lub 150 000 km.
MG
Gama modeli MG została rozszerzona o spalinową wersję hatchbacka MG3. Pojazd jest napędzany przez wolnossący silnik benzynowy 1.5, który generuje 115 KM mocy i 148 Nm momentu obrotowego. Moc przekazywana jest na przednie koła za pomocą 5-biegowej skrzyni manualnej. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 10,8 sekundy, a maksymalna prędkość wynosi 185 km/h. Średnie zużycie paliwa deklarowane przez producenta to 6,1 l/100 km. Cena modelu w wersji Standard zaczyna się od 73 500 zł, natomiast wariant Excite jest dostępny od 79 900 zł.
DFSK
DFSK wkracza do Polski z dwoma SUV-ami klasy średniej. Model FX600 mierzy 4,72 m długości i pomieści 7 osób w trzech rzędach siedzeń. Samochód korzysta z benzynowej jednostki 1.5 T-GDI o mocy 177 KM, współpracującej z 6-stopniową przekładnią automatyczną. Za dopłatą oferowana będzie fabryczna instalacja LPG. Auto objęto gwarancją na 7 lat lub 150 000 km. Bazowa wersja Comfort kosztuje 139 900 zł i jest najtańszym 7-osobowym SUV-em segmentu D w Polsce.
Drugim z modeli jest SUV klasy średniej E5 PHEV z napędem hybrydowym plug-in. Także i on pomieści do 7 osób i mierzy 4,76 m długości. Akumulatory mają 17,5 kWh pojemności i zapewniają do 87 km zasięgu na prądzie. Układ hybrydowy bazuje na 110-konnym silniku benzynowym i 177-konnej jednostce elektrycznej. Łącznie mamy do dyspozycji 217 KM, przekazywane na przednie koła za pośrednictwem przekładni e-CVT. Samochód kosztuje w wersji Comfort od 153 900 zł i jest najtańszym SUV-em z napędem hybrydowym plug-in w Polsce.
Foton
Na polskim rynku zadebiutował również Foton, największy chiński producent pojazdów użytkowych, który rozpoczął swoją działalność w 1996 roku. W swojej ofercie w Polsce firma przedstawia trzy modele pickupów. Początek stanowi model Tunland G7 o długości 5,34 metra, który konkuruje z Toyotą Hilux i Fordem Rangerem, wyraźnie czerpie inspiracje z pierwszego z nich. Napędzany jest przez 2-litrowy silnik diesla o mocy 162 KM i maksymalnym momencie obrotowym 388 Nm. Standardowo wyposażony jest w napęd 4x4 oraz 6-biegową manualną skrzynię biegów, a w opcji 8-biegową automatyczną przekładnią ZF. Ładowność tego modelu wynosi 975 kg, a jego cena to 109 900 zł netto.
Wyżej w gamie znajdują się modele Tunland V7 i Tunland V9. Tunland V7, przypominający Forda F-150, ma ponad 5,6 metra długości i ładowność 895 kg. Jest napędzany 2-litrowym dieslem z systemem mHEV o mocy 163 KM i posiada 8-biegową przekładnię ZF. Jego cena wynosi 174 500 zł netto. Model V9, mający podobne wymiary i parametry co V7, stylizowany jest na RAMa 1500 i kosztuje 189 900 zł netto.
MG ES5
MG ES5 to elektryczny SUV, który zadebiutuje w Europie na początku 2025 roku, plasując się wymiarami powyżej MG4 i zastępując model ZS EV. Auto mierzy 4,48 m długości, a rozstaw osi wynosi 2,73 m. Model oparty jest na platformie MSP, znanej z MG4, i będzie konkurować z takimi modelami jak Renault Scenic E-Tech, Nissan Leaf czy Ford Explorer EV. Bateria będzie dostępna w dwóch wariantach pojemności netto: 49,1 kWh lub 62,2 kWh, podobnie jak w MG4. Możliwe, że pojawi się również wersja Long Range z akumulatorem o pojemności 77 kWh. Warto podkreślić, że baterie te mają jedynie 11 cm grubości, co czyni je najcieńszymi na świecie. Stylistyka MG ES5 ma być bardziej atrakcyjna i mniej kontrowersyjna niż w przypadku MG4, jednocześnie czerpiąc inspiracje z najnowszych modeli ZS i HS. Według informacji brytyjskiego magazynu Autocar, cena MG ES5 w Wielkiej Brytanii wyniesie około 30 000 funtów, czyli w przeliczeniu około 154 000 zł.
Poznaj gamę modelową MG
Forthing T5 Evo Hybrid
W 2025 roku do gamy Forthinga T-Five dołączy odmiana hybrydowa. Klasyczna hybryda chińskiej marki będzie rywalem takich modeli jak Hyundai Tucson, Kia Sportage czy Toyota Corolla Cross, zaś od przyszłego roku także MG HS Hybrid+ (otrzyma napęd rodem z ZS Hybrid). Forthing T5 Evo Hybrid skorzysta z turbodoładowanej jednostki benzynowej 1.5 o mocy 170 KM i silnika elektrycznego rozwijającego 75 KM.. Baterie mają mieć 2 kWh pojemności.
Aktualizacja z dnia 30 stycznia 2025 - Forthing T-Five Hybrid debiutuje w Polsce
Forthing zaprezentował w Polsce hybrydową wersję modelu T-Five. Samochód korzysta z benzynowego silnika 1.5 T-GDI o mocy 170 KM i jednostki elektrycznej o mocy 75 KM. Baterie mają 2 kWh pojemności. Producent twierdzi, że przez większość czasu w warunkach miejskich auto będzie mogło poruszać się w trybie elektrycznym, co pozwoli na zejście poniżej 5 l/100 km. Wersję hybrydową wyceniono na 155 900 zł, czyli o jakieś 20 tys. zł więcej od odmiany benzynowej. Wyposażenie standardowe jest podobne co w wariancie czysto spalinowym.
Poznaj gamę modelową Forthing
Jaecoo 7 PHEV
W 2025 roku do oferty dołączy Jaecoo 7 w odmianie hybrydowej plug-in. Samochód otrzyma układ oparty na jednostce benzynowej 1.5 T-GDI i silniku elektrycznym. Baterie mają 18,3 kWh pojemności i zapewnią około 90 km zasięgu na prądzie w przypadku odmiany przednionapędowej lub 80 km w wariancie AWD. Więcej szczegółów poznamy pod koniec 2024 roku.
Aktualizacja z dnia 30 stycznia 2025 - Jaecoo 7 PHEV z polskimi cenami
Jaecoo przedstawiło specyfikację modelu 7 w wersji hybrydowej plug-in o nazwie Super Hybrid. Układ bazuje na jednostce 1.5 T-GDI rozwijającej 143 KM oraz silniku elektrycznym generującym 204 KM . Łącznie mamy do dyspozycji 347 KM, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 8,5 s. Baterie mają 18,3 kWh pojemności i można je ładować prądem stałym o mocy do 40 kW. Według producenta średnie spalanie w trybie hybrydowym (z rozładowanymi bateriami) wynosi 6 l/100 km, zaś z naładowanymi akumulatorami zaledwie 0,7 l/100 km. Na samym prądzie zrobimy do 91 km. Samochód jest o 10 mm niższy od wersji spalinowej i ma mniejszy o 26 mm prześwit, liczący teraz 174 mm. Bagażnik liczy od 500 do 1265 litrów pojemności. Co ciekawe, odmiana PHEV ma większy bak od wersji benzynowej i liczy on 60 litrów. Jaecoo 7 Super Hybrid kosztuje od 159 900 zł za odmianę Select (podobnie wyposażona co wersja Urban w 1.6 T-GDI) oraz 169 900 zł w konfiguracji Exclusive. Gwarancja na baterie to 8 lat lub 160 000 km. Jaecoo 7 Super Hybrid trafi do salonów w marcu.
Jaecoo 5
Jesienią 2024 roku Jaecoo zaprezentowało swój kolejny model 5, który trafi do Europy w 2025 roku. Samochód jest mniejszą alternatywą dla SUV-a 7, wizualnie stanowi kontynuację geometrycznych kształtów większego modelu, otrzymał też charakterystyczny duży grill oraz pudełkowate nadwozie, jednak w przeciwieństwie do Jaecoo 7 otrzymał on klasyczne klamki. Auto mierzy 4,38 m długości i ma bagażnik o pojemności 480 litrów. W kabinie znajdziemy duży pionowy wyświetlacz o przekątnej 13,2 cala, zaś kolejną różnicą jest dwuramienna kierownica zamiast trójramiennej z modelu 7. Pod maską znajdziemy ten sam silnik, a zatem benzynowe 1.6 T-GDI o mocy 147 KM i maksymalnym momencie obrotowym 275 Nm, zaś napęd trafia na przód za pośrednictwem 7-stopniowej dwusprzęgłowej przekładni. Docelowo Jaecoo 5 dostępne będzie także z napędem hybrydowym i elektrycznym. Samochód trafi na rynek we wrześniu 2025.
Poznaj gamę modelową Jeacoo
Jaecoo 8 Super Hybrid
SUV klasy średniej od Jaecoo pojawi się na rynku w okolicach października i dostępny będzie z tym samym napędem co Omoda 9, a zatem hybrydą plug-in o mocy 600 KM i maksymalnym momencie obrotowym 915 Nm.
Omoda 5 HEV
W październiku do gamy Omody 5 dołączy klasyczna hybryda (HEV) z napędem na przednią oś.
Omoda 7
W maju 2025 roku do Polski trafi kolejny model Omody, tym razem będący rywalem dla Toyoty RAV4, MG HS czy Forda Kugi. Samochód prezentuje się nowocześnie, zwraca uwagę agresywnym przodem z dużym grillem o gradientowym wykończeniu i smukłymi reflektorami LED, zaś w nadwoziu sprytnie przeplatają się obłości z przetłoczeniami. O aerodynamikę dbają też klamki drzwi tworzące jedną płaszczyznę z karoserią. Z tyłu znajdziemy modną we współczesnych autach blendę łącząca tylne lampy. W kabinie znajdziemy centralnie umieszczony 15,6-calowy wyświetlacz systemu infotainment, który można przesunąć przed pasażera, a także dwuramienną kierownicę. Omoda 7 mierzy 4,62 m długości, a rozstaw osi liczy 2,7 m. W Polsce Omoda 7 będzie dostępna od listopada w wersji PHEV opartej na jednostce 1.5 T-GDI i otrzyma spore baterie gwarantujące zasięg na prądzie wynoszący blisko 100 km, zaś w lutym 2026 dołączy do niej wariant HEV.
Omoda 9
Omoda 9 ma być atakiem Chińczyków na klasę średnią. Samochód dołączy do oferty w marcu 2025 roku i ma być alternatywą dla Skody Kodiaq, BAICa Beijing 7 czy Nissana X-Traila. Omoda 9 mierzy 4,78 m długości, a jej rozstaw osi liczy 2815 mm. Auto wyróżnia się nowoczesną stylistyką z masywnym przednim pasem z ciekawie poprowadzonymi reflektorami LED połączonymi LEDową listwą, a także opływowym nadwoziem z chowanymi klamkami. Kabina ma przekonywać przestrzenią, jakością i wyposażeniem. Masywny kokpit składa się z dwóch wyświetlaczy i eleganckich pokręteł. Auto wyróżnia też dwuramienna kierownica. Omoda 9 będzie mocną hybrydą plug-in opartą na jednostce benzynowej 1.5 T-GDI i dwóch silnikach elektrycznych. W Chinach Omoda 9 rozwija ponad 600 KM i 900 Nm. Auto ma baterie o pojemności ponad 34 kWh, a zatem spodziewamy się zasięgu na prądzie na poziomie nawet 150 km.
Poznaj gamę modelową Omoda
Chery Tiggo 4
Chery Tiggo 4 ma długość około 4,3 metra i rozstaw osi wynoszący 2,6 metra, co czyni go rywalem takich modeli jak Suzuki S-Cross, Dacia Duster oraz MG ZS. Pojazd wyposażony jest w benzynowy silnik 1.5 o mocy 116 KM. Samochód powinien zadebiutować w Polsce w II połowie 2025 roku, a jego cena nie przekroczy 100 tys. zł.
Chery Tiggo 7
Chery Tiggo 7 osiąga długość około 4,55 metra oraz rozstaw osi 2,67 metra. Bagażnik liczy 500 litrów pojemności. Napędzany jest silnikiem 1.6 T-GDI o mocy 147 KM, co umieszcza go w kategorii takich modeli jak Toyota RAV4, MG HS, Hyundai Tucson i Kia Sportage. Dodatkowo, model ten będzie dostępny również z napędem 4x4 oraz w odmianie hybrydowej plug-in z silnikiem 1.5 T-GDI, pozwalającej na przejechanie 75 km na prądzie. Korzysta ona z 3-biegowej przekładni automatycznej DHT. Odmiana benzynowa startować może od okolic 117 000 zł za wariant Comfort FWD, natomiast topowa wersja benzynowa z napędem AWD będzie wyceniona na około 152 tys. zł.
Chery Tiggo 8
Chery Tiggo 8 ma długość 4,72 m i rozstaw osi wynoszący 2,7 metra. Wyposażony jest w benzynowy silnik 2.0 T-GDI o mocy 197 KM, dysponuje napędem 4x4 oraz dwusprzęgłową skrzynią biegów 7DCT. Wersja PHEV tego modelu używa silnika 1.5 T-GDI połączonego z 3-biegowym automatem DHT, oferując zasięg elektryczny około 75 km. Ten sam układ napędowy znajduje się również w Tiggo 7. Konkurentami tego modelu są BAIC Beijing 7, Nissan X-Trail oraz Renault Espace.
Chery Tiggo 9
Flagowy model Chery Tiggo 9 osiąga długość 4,81 metra i ma rozstaw osi wynoszący 2,8 metra. Wykorzystuje silnik 2.0 T-GDI połączony z 8-biegową automatyczną skrzynią biegów. Standardowo wyposażony jest w 15,6-calowy ekran dotykowy, przednie fotele z 10-punktowym systemem masażu, system automatycznego parkowania oraz 14-głośnikowy zestaw audio firmy Sony z głośnikami w zagłówkach. Rywalami auta będą Kia Sorento czy Hyundai Santa Fe.
BAIC BJ40
W 2025 roku na polskim rynku zadebiutuje BAIC BJ40. Ten SUV z ramową konstrukcją stanie w szranki z Fordem Bronco i Jeepem Wranglerem. Długość pojazdu wynosi 4,79 metra, charakteryzuje się on nowoczesnym, agresywnym wyglądem, a jego kabina jest wyposażona w pięć ekranów, w tym dwa o przekątnej 12,8 cala. Posiada kąty natarcia, zejścia i rampowy na poziomie odpowiednio 37, 35 i 27 stopni, a także zdolność do brodzenia na głębokość 750 mm. Producent oferuje funkcję U-Turn, czyli elektroniczne zablokowanie tylnego koła, które pozwala zmniejszyć średnicę zawracania do 9,8 metra. Pod maską znajduje się 2-litrowy silnik benzynowy o mocy 245 KM i momencie obrotowym 385 Nm, a moc przenoszona jest przez 8-biegową skrzynię ZF. Wyposażenie obejmuje m.in. kamery o łącznym zasięgu 540 stopni czy funkcję zdalnego parkowania.
BAIC BJ60
Tak jak BJ40, model BAIC BJ60 także opiera się na konstrukcji ramowej, lecz z większym nadwoziem o długości 5,04 metra, co stawia go w konkurencji z Toyotą Land Cruiser. Głębokość brodzenia wynosi tak jak w przypadku BJ40, 750 mm, a pojazd oferuje szereg funkcjonalności, w tym trzy rzędy siedzeń, bagażnik o pojemności 972 litry oraz 49 schowków w kabinie. Kabina wyposażona jest w cztery wyświetlacze, a bogate wyposażenie obejmuje m.in. system audio Harman Infinity z 12 głośnikami, kamery 360 stopni, fotele z funkcją masażu, czujnik brodzenia i klimatyzację trójstrefową. BAIC BJ60 napędzany jest 2-litrowym silnikiem benzynowym o mocy 267 KM i momencie obrotowym 405 Nm, współpracującym z 8-biegową automatyczną skrzynią biegów ZF.
BAIC BJ30
BAIC BJ30 zadebiutuje w drugiej połowie bieżącego roku. Ten hybrydowy SUV klasy średniej mierzy około 4,7 m długości i ma napęd 4x4, zaś stylistycznie nawiązuje do modelu BJ40. Wyróżnia go masywna sylwetka oraz pięcioelementowy grill zawierający reflektory LED w skrajnych segmentach. Samochód kosztować ma 184 900 zł i skorzysta z jednostki 1.5 T-GDI oraz dwóch silników elektrycznych, a łączna moc wyniesie 280 KM. Zasięg na jednym tankowaniu wyniesie do 1000 km, zaś auto będzie mogło poruszać się w trybie elektycznym do prędkości 70 km/h. BAIC BJ30e otrzyma elektronicznie sterowany napęd na obie osie. W kabinie znajdziemy wyświetlacze o przekątnej 14,6 oraz 10,25 cala. Możemy tez liczyć na bogate wyposażenie jak dach panoramiczny, elektrycznie sterowana klapa bagażnika, podgrzewane i wentylowane fotele czy indukcyjna ładowarka.